L’Institut Marianao i l’Institut Rafael Casanova són dos dels 100 centres públics catalans que rebran actuacions de climatització abans del 2028.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha anunciat aquesta setmana el compromís del Govern de climatitzar tots els centres educatius públics de Catalunya abans de l’any 2031. La notícia arriba després de les darreres reivindicacions i vagues de la comunitat educativa que reclamen, entre molts altres aspectes, la millora de les condicions climatològiques a les aules. Tot i que encara no han arribat a un acord amb el departament d’Educació per les millores reclamades per part dels docents, ara la Generalitat ha anunciat un pla per climatitzar les aules dels centres escolars, cosa que suposa un petit pas endavant en la millora de les condicions de mestres i alumnes. El pla preveu actuar sobre un total de 2.530 escoles i instituts del país per adaptar-los davant dels episodis de calor i millorar-ne el confort tèrmic.
En una primera fase, la Generalitat ha elaborat un llistat amb 100 centres considerats prioritaris, que seran els primers a incorporar sistemes de climatització, com ara aire condicionat o aerotèrmia, abans del 2028. Aquesta primera actuació comptarà amb una inversió de 100 milions d’euros. Entre els centres seleccionats hi ha dos instituts de Sant Boi, que són l’Institut Marianao i l’Institut Rafael Casanova. En total, la inversió destinada a Sant Boi suma 2 milions d’euros, dels quals, un milió anirà a cadascún dels dos centres.
Un desplegament progressiu fins al 2031
El Pla Actualitza Clima es desplegarà de manera progressiva durant els pròxims cinc anys i requerirà la col·laboració dels ajuntaments i les diputacions, que podran avançar el finançament de les obres per accelerar l’inici de les actuacions arreu del país. Segons el departament d’Educació, el pla té tres objectius prioritaris que són garantir el confort tèrmic de l’alumnat tant durant els mesos més calorosos com els més freds, assegurar una bona qualitat de l’aire interior i millorar la sostenibilitat i l’eficiència energètica dels equipaments.
La iniciativa arriba després que diversos estudis hagin alertat de l’impacte del canvi climàtic als centres educatius. Durant els episodis de calor, algunes aules han arribat a registrar temperatures de fins a 35 graus, unes condicions que poden provocar marejos i dificultats de concentració. Davant d’aquesta situació, sindicats i docents han denunciat reiteradament les dificultats per mantenir l’activitat lectiva amb normalitat quan les temperatures són extremes.
