Salvador Illa encapçala l’acte de commemoració dels 50 anys de la primera Diada després de la dictadura

El president de la Generalitat i l’alcaldessa de Sant Boi, Lluïsa Moret, han encapçalat l’acte institucional per commemorar la Diada de 1976, quan més de 50.000 persones es van concentrar davant de l’Ajuntament de Sant Boi per reivindicar els drets i les llibertats després de la dictadura franquista.

Salvador Illa durant l’acte de commemoració dels 50 anys de la Diada a Sant Boi // Ajuntament de Sant Boi

L’onze de setembre de 1976, més de 50.000 persones es van aplegar davant de l’Ajuntament de Sant Boi per celebrar la primera Diada de Catalunya després de la mort de Francisco Franco. Aquest 9 de setembre, 50 anys després, la ciutat ha tornat a mirar cap a aquella jornada històrica amb un acte de commemoració a Can Massallera, encapçalat pel president de la Generalitat, Salvador Illa, i l’alcaldessa, Lluïsa Moret. La trobada ha reunit representants de les principals institucions i entitats del país per recordar aquella mobilització, en què la ciutadania va cantar ‘Els Segadors’ per reivindicar la recuperació dels drets i les llibertats després de la dictadura franquista.

Durant la commemoració, Illa ha destacat el paper de la ciutat en la història democràtica de Catalunya i ha assegurat que Sant Boi aquell dia “va esdevenir el cor de Catalunya”, ja que “totes les energies democràtiques del país es van trobar sota un mateix clam”. El president també ha reivindicat la necessitat de preservar les conquestes democràtiques i ha advertit que “els drets i les llibertats no cauen del cel”, sinó que “cal conquerir-los”. En aquest sentit, ha remarcat que “cap conquesta és irreversible” i que, per tant, “cal cultivar-los i defensar-los”, perquè “costa molts anys guanyar-los i molt poc temps perdre’ls”.

L’acte ha començat amb l’actuació de la Coral Sant Jordi, que ha interpretat ‘El Cant de la Senyera’ i ‘Els Segadors’, i ha inclòs un homenatge a Oriol Martorell, qui va dirigir la coral durant la concentració de 1976. Un dels oradors d’aquella Diada, Miquel Roca, també hi ha intervingut i ha remarcat que “la lluita per mantenir i preservar la llibertat no acaba mai”. L’actriu Dolo Beltran ha estat l’encarregada de llegir el missatge que el president de la Generalitat a l’exili, Josep Tarradellas, va adreçar als assistents aquell dia. L’acte de commemoració ha estat presentat pels periodistes Manuel Campo Vidal i Àngels Barceló.

L’esperit d’unitat, un dels llegats de la Diada de 1976

L’alcaldessa, Lluïsa Moret, ha reivindicat el paper de la ciutat en la història contemporània de Catalunya i ha assegurat que amb la commemoració d’aquest dimecres es recorda “el dia en què Sant Boi va entrar en la història contemporània de Catalunya i va esdevenir l’epicentre dels anhels i les reivindicacions de tot un poble”. Moret ha destacat especialment l’esperit d’unitat que va marcar aquella jornada, en què persones de diferents sensibilitats polítiques, ideològiques i socials van unir-se en defensa dels drets i les llibertats.

En aquest sentit, l’alcaldessa ha defensat que Sant Boi se sent “hereu” d’aquell esperit unitari i ha apel·lat a mantenir-lo viu a través del diàleg i el respecte a la pluralitat. Moret ha situat aquesta reivindicació en l’actual context, que ha qualificat “d’emergència democràtica i moral”, i ha remarcat la necessitat “d’aprendre de les lliçons que ens dona la història”.

Recomanacions personalitzades