El risc de rebrot s’enfila 40 punts i ja arriba als 290 a les portes de Nadal

El risc de rebrot a Sant Boi de Llobregat es manté a l’alça. En una setmana ha pujat 40 punts i ja es situa en els 290 punts. Tot i així, la dada és inferior al risc que hi ha al conjunt de la comarca i a Catalunya. En una setmana, la ciutat també ha sumat 94 positius, segons les xifres de Salut.

Evolució del risc de rebrot a Sant Boi de Llobregat // Departament de Salut

Els indicadors epidemiològics a Sant Boi de Llobregat continuen a l’alça a les portes de Nadal. El risc de rebrot ja se situa en els 290 punts, 40 més que en l’última actualització epidemiològica. Els experts consideren un risc de rebrot alt quan aquest es troba per sobre del centenar. L’indicador també és especialment útil perquè mostra la previsió que fan els epidemiòlegs durant les properes dues setmanes, mesurada en relació amb 100.000 habitants.

Tot i així, les dades publicades pel departament de Salut de la Generalitat de Catalunya també demostren una certa disminució en altres indicadors, sobretot si ens fixem en la taxa Rt, que indica la velocitat de reproducció del virus i que permet als experts determinar l’evolució de la pandèmia a curt termini.

Per exemple, si la Rt era de 1,93 fa dues setmanes, l’última setmana de la qual es tenen dades ha estat d’1,63, trenta dècimes menys. Però cal no abaixar la guàrdia, ja que els epidemiòlegs no consideren que la pandèmia no està controlada fins que aquesta taxa és inferior a 1. De fet, una taxa de contagi superior a 1 evidencia que cada positiu contagia més d’una persona de mitjana.

Fins a 94 positius nous en una setmana

Les dades de Salut també desvelen un creixement de positius confirmats. Si fa dues setmanes eren 59 els casos detectats, la setmana del 13 al 19 de desembre –l’última de la qual es tenen dades– va acabar amb 94 positius al municipi. És a dir, 35 casos més que en l’última actualització.

Cal tenir en compte, però, que també s’han fet més proves diagnòstiques en aquesta última setmana: 1.322 proves més. Si fa dues setmanes se’n van fer 2.016, en l’últim període analitzat han estat 3.338. D’aquestes, 1.732 han estat PCR i 1.606 tests d’antígens.

Pel que fa al perfil de les persones contagiades, les dones continuen sent el col·lectiu més afectat, ja que també són més nombroses poblacionalment. La mitjana d’edat, però, augmenta lleugerament. Mentre que fa dues setmanes la mitjana d’edat rondava els 40 anys, ara ja s’enfila fins als 45.

A dia d’avui, al municipi hi ha 11 persones ingressades per Covid-19. En l’última setmana també s’ha produït una defunció derivada del virus i la xifra de morts des que va començar la pandèmia ha arribat a les 245 persones difuntes.

Comparació amb el Baix Llobregat i Catalunya

Malgrat que els indicadors epidemiològics no són bons, algunes de les dades de Sant Boi estan per sota de les del conjunt de Catalunya i del Baix Llobregat, on hi ha un risc de rebrot de 349 i 297 punts, respectivament.

La Rt, però, sí que és més baixa. A Catalunya és d’1,33 i a la comarca d’1,39. De fet, mentre que a Catalunya ha disminuït, al Baix Llobregat aquest indicador ha pujat en una setmana, ja que en l’anterior actualització era de 1,04.

Pel que fa a la xifra ingressats, la comarca té actualment 141 persones ingressades a cusa del virus i, des que va començar la pandèmia, suma 1.822 defuncions.

Recomanacions personalitzades